Havner du i en situation, hvor du er nødsaget til at lukke din virksomhed, kan det virke uoverskueligt at stå med den lange og besværlige proces, der følger med. I denne artikel bliver processen for nedlukning gennemgået fra start til slut, så du nemt kan få et overblik over, hvordan du gør.
Muligheder for nedlukning
Der findes flere måder, hvorpå du kan lukke din virksomhed. Enten ved hjælp af tvangsopløsning, likvidation eller betalingserklæring.
Tvangsopløsning er påtvunget og sker kun, hvis væsentlige lovkrav ikke overholdes af virksomheden. Betalingserklæring og likvidation er derimod frivillige beslutninger. Ved en likvidation sælges alle virksomhedens aktiver, og virksomhedens kreditorer bliver betalt. Hvis der herefter er penge tilbage, bliver de fordelt mellem virksomhedens ejere. I modsætning hertil, så skal virksomheden allerede have betalt sine kreditorer, hvis nedlukning skal ske med betalingserklæring.
Luk virksomhed med betalingserklæring, hvis du ønsker at vælge den nemmeste og hurtigste måde. Hermed slipper du for først at skulle likvidere alle virksomhedens aktiver. Dog er der et ultimativt krav om, at virksomheden er gældfri.
Betalingserklæring
En betalingserklæring er den nemmeste måde at lukke dit selskab på. Dog kræver dette enighed blandt alle ejere.
Derudover skal følgende kriterier være opfyldt:
- Selskabet skal være et kapitalselskab (ApS eller A/S)
- Selskabet må ikke have gæld til kreditorer
- Selskabet må ikke have gæld til SKAT
Der er tale om et juridisk dokument, som indeholder en erklæring fra samtlige af selskabets ejere om, at selskabet ønskes opløst. Herefter opgøres virksomhedens skattepligtige indkomst fra begyndelsen af regnskabsåret og frem til nedlukningen. Dette kaldes for ophørsperioden. Samtidigt opgøres moms og skat for ophørsperioden. Hvis der mangler at blive betalt moms, skat og afgifter, så skal disse betales. Derefter afmeldes virksomheden for moms og A-skat.
Herefter skal der sendes en skattekvittance til SKAT, som er en bekræftelse på, at udestående moms, skat og afgifter er betalt. Skattekvittancen modtages sammen med en betalingserklæring, som udfyldes og underskrives af virksomhedens ejere. Den udfyldte skattekvittance og betalingserklæring sendes til Erhvervsstyrelsen, som registrerer nedlukningen af virksomheden, hvorefter virksomheden er endeligt lukket, og sagen afsluttet.
Legal Desk kan hjælpe dig
Du kan få Legal Desk til at klare den lange og besværlige proces med at lukke din virksomhed. Hjælpen indebærer afmeldelse af pligter, indberetning til SKAT, indhentelse af skattekvittance og registrering af nedlukning hos Erhvervsstyrelsen.
Det eneste, du skal gøre, er at udfylde en online formular, betale og sende de nødvendige informationer for, at Legal Desk kan indhente en betalingserklæring.